Onthaal
Wij zijn een groep vrijwilligers, kinderen of naasten van overlevenden van de Shoah, die zich inzetten voor de overdracht van herinnering door middel van menselijke ontmoetingen.
Onze interventies op scholen stellen ons in staat om de waarden van de democratie en de uitdagingen van samenleven te behandelen door onze verhalen te verkennen.
Elke interventie wordt gevolgd door een vraag-en-antwoordsessie, een bijzonder moment van uitwisseling waarin leerlingen vrijelijk hun vragen en gevoelens kunnen uiten. Deze discussies maken het mogelijk om bredere onderwerpen aan te snijden, zoals samenleven, democratie en de gevaren van stereotypen.
Het doel is om een actieve betrokkenheid van de leerlingen te creëren, zodat zij zich in deze geschiedenis kunnen inleven en de hedendaagse relevantie ervan kunnen begrijpen. Zoals Jacques Sémelin in Persécutions et entraides dans la France occupée (2013) heeft aangetoond, “is het begrijpen van de mechanismen die leiden tot massaal geweld niet genoeg: we moeten ook de emoties, empathie en individuele keuzes onderzoeken.”